КАБМІН ШМИГАЛЯ ХОЧЕ ЛІКВІДУВАТИ БЮДЖЕТИ РОЗВИТКУ ТЕРИТОРІАЛЬНИХ ГРОМАД ТА ДОЗВОЛИТИ ЗУПИНЯТИ ВИКОНАННЯ МІСЦЕВИХ БЮДЖЕТІВ!!!
КАБМІН ШМИГАЛЯ ХОЧЕ ЛІКВІДУВАТИ БЮДЖЕТИ РОЗВИТКУ ТЕРИТОРІАЛЬНИХ ГРОМАД ТА ДОЗВОЛИТИ ЗУПИНЯТИ ВИКОНАННЯ МІСЦЕВИХ БЮДЖЕТІВ!!!
У зв`язку з цим Асоціація міст України звернулася до Комітету Верховної Ради з питань бюджету!
Прем'єр-міністр України Денис Шмигаль подав до Верховної Ради законопроєкт, який дозволяє Міністерству фінансів і місцевим державним адміністраціям зупиняти виконання бюджетів територіальних громад, а також ліквідує бюджети розвитку.
Ліквідація місцевих бюджетів розвитку. Проєктом закону №6062 передбачається перенесення джерел фінансування доходів бюджету розвитку в загальний фонд. Таким чином, доходи розвитку будуть спрямовані на поточні витрати - фонд заробітної плати, утримання та ін. Також законопроект дозволяє забирати у місцевих бюджетів невикористані залишки освітньої державної субвенції, що заборонить місцевому самоврядуванню використовувати можливість накопичення цих грошей. Запропонований урядом законопроєкт також значно розширює контрольні функції Міністерства фінансів і місцевих держадміністрацій. Їх чиновники зможуть через суд зупиняти рішення місцевих рад (!) про бюджет, причому не доведеться навіть чекати закінчення судового розгляду. Законопроектом пропонується направляти до держбюджету 70% доходів від викупу комунальної землі. Також вилучення терміну «бюджет розвитку» зі статей Бюджетного кодексу позбавить органи місцевого самоврядування права на депозитне розміщення в банках. Проєкт закону скорочує джерела доходів для місцевих громад, вилучаючи зі структури доходів оплату зборів за видачу ліцензій на проведення лотерей.
Висновки Асоціації міст України щодо законопроєкту №6062 про внесення змін до Бюджетного кодексу, пов’язаного з проєктом Держбюджету-2022
ІНФОРМАЦІЙНО-АНАЛІТИЧНА ДОВІДКА
Урядові зміни до Бюджетного кодексу під Держбюджет-2022
15 вересня 2021 року Уряд разом із проектом Держбюджету на 2022 рік (№6000) подав зміни до Бюджетного кодексу (№ 6062).
Законопроект № 6062 передбачає:
1) ліквідацію бюджету розвитку (наскрізні зміни до Кодексу)
Бюджет розвитку – це складова спеціального фонду місцевого бюджету. Органи місцевого самоврядування (ОМС) з бюджету розвитку здійснюють видатки на соціально-економічний розвиток, виконання інвестиційних програм, будівництво, капітальний ремонт та реконструкцію об’єктів соціально-культурної сфери та житлово-комунального господарства тощо.
Наслідки змін: ліквідація бюджету розвитку – це:
- позбавлення ОМС окремих доходів (плати за розміщення тимчасово вільних коштів);
- скорочення капітальних видатків місцевих бюджетів;
- загрози додаткового навантаження на ОМС в частині фінансування делегованих повноважень (зокрема, у сфері освіти, охорони здоров’я та соціального захисту);
- позбавлення права ОМС на обслуговування коштів місцевих бюджетів в банках;
- встановлення нерівних умов для учасників бюджетного процесу в частині фінансової автономії.
2) вилучення у місцевих бюджетів на користь держбюджету залишків освітньої субвенції (зміни до статті 103-2)
Залишки освітньої субвенції є мотивацією до оптимізації мережі закладів освіти.
За рахунок економії бюджетних коштів внаслідок проведення оптимізації ОМС спрямовують залишки освітньої субвенції на реконструкцію закладів загальної середньої освіти, покращення матеріально-технічного оснащення класів (облаштування класів фізики, хімії; STEM обладнання), закупівлю шкільних автобусів, заходи протипожежної безпеки та ін.
Наслідки змін: вилучення залишків освітньої субвенції – це:
- скасування дієвого фінансового інструменту з оптимізації мережі закладів освіти;
- позбавлення зекономленого ОМС фінансового ресурсу;
- крок до формування неефективної мережі закладів освіти.
3) надання Мінфіну та місцевим держадміністраціям права ініціювати зупинку рішення про місцевий бюджет до закінчення судового розгляду справи (зміни до ст.122)
Такі зміни – пряме втручання держави у самостійність місцевого самоврядування (порушення ст.142, 145 Конституції України, ст.4, 61 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», ст.7, 71 БКУ).
Наслідки змін: надання Мінфіну та місцевим держадміністраціям права ініціювати зупинку рішення про місцевий бюджет призведе до:
- зупинки рішення про місцевий бюджет з незалежних від ОМС причин;
- блокування роботи виконавчих органів місцевої ради;
- неможливості жителями громад отримати гарантовані державою послуги.
4) загрози погашення середньострокових позик за рахунок коштів місцевих бюджетів (зміни до п.21 Прикінцевих та перехідні положень)
Законопроект передбачає надати повноваження Кабміну визначати порядок погашення середньострокових позик органами місцевого самоврядування. Заборгованість місцевих бюджетів в обсязі 9 млрд гривень за середньостроковими позиками склалася у 2009–2014 роках і виникла через неправильне планування державними органами видатків з делегованих повноважень. ОМС були змушені для виправлення прорахунків Мінфіну запозичувати кошти для забезпечення бюджетної сфери (освіти, охорони здоров’я, соціального захисту тощо).
Наслідки змін: погашення середньострокових позик за рахунок коштів місцевих бюджетів – це:
- втрата місцевими бюджетами 9 млрд гривень;
- погіршення фінансової основи ОМС та розбалансування місцевих бюджетів.
5) зарахування до держбюджету доходів від викупу земельних ділянок комунальної власності (зміни до Прикінцевих та перехідні положень)
Законопроєкт № 6062 пропонує 70% надходжень від викупу земельних ділянок комунальної власності зараховувати до держбюджету. Такі ініціативи є неприпустимими.
Наслідки змін:
- втрата місцевими бюджетами частини доходів від викупу земельних ділянок комунальної власності.
6) ускладнення процедур проведення внутрішнього аудиту (зміни до ст.26)
Розпорядники бюджетних коштів в особі їх керівників організовують внутрішній контроль і внутрішній аудит. Розпорядниками бюджетних коштів є, зокрема, виконавчі органи сільських, селищних, міських рад, бюджетні установи: школи, садочки, лікарні тощо.
Законопроєкт №6062 пропонує запровадити сертифікацію працівників підрозділів внутрішнього аудиту та надати Мінфіну повноваження здійснювати координацію діяльності підрозділів внутрішнього аудиту.
Наслідки змін: ускладнення процедур проведення внутрішнього аудиту - це:
- надмірні, необґрунтовані та корупційно вразливі ініціативи;
- обмеження самостійності в управлінні виконавчих органів місцевих рад та бюджетних установ комунальної власності.
(Підготовлено Аналітичним центром АМУ)